x تبلیغات
مرجع مقالات رسمی صنعت جواهر سازی

تاریخچه عقیق

تاریخچه عقیق:

خرید انگشترفیروزه
شاید برایتان دیدنی باشد که واژه و کلمه عقیق از کجا آمده میباشد، عقیق از نام رودخانه ای به اسم آگات در شبه جزیره سیسیل مشتق شده‌است .

احتملا از بستر این رودخانه در روز ها قدیم قلوه سنگ‌های عقیق به دست می‌آمده میباشد . عقیق‌هایی که در قبلی از معادن آلمان استخراج می‌شدند، دارنده رنگ‌های قرمز‌رنگ صورتی و قهوه‌ای بوده و فی مابین این لایه‌ها گهگاه نیز نوارهای خاکستری رنگ چشم می شود . این معادن امروزه قابل استعمال نیستند .
یکی بزرگترین و مهم ترین محل های یافت عقیق در قرن نوزدهم میلادی ایدار اوبرشتاین در آلمان میباشد . درین فی مابین عقیق های برزیلی بسیار دارای شهرت می‌باشند و برای حکاکی بسیار مطلوب و ایده آل می‌باشند . در کشورهای دیگری همچون چین، مکزیک، نقاط متعدد ایالات متحده، هندوستان و مالاگاسی معادن پهناور و مهم عقیق موجود است .

اولیه سنگ ایمان آورنده به خداوند، رسول و ائمه علیهم السلام:

سلمان فارسی داستان می‌نماید که روزی رسول اکرم (ص) به امیر مومنان (ع) فرمود : « یا این که علی، انگشتر را در اختیار راست کن تا از مدل مقربان الهی باشی ! »
حضرت عرضه داشت : « یا این که فرستاده الله، مقربان درگاه الهی چه افرادی می باشند ؟ »
فرستاده (ص) فرمود : « آنها جبرئیل و میکائیل اند »
گشوده حضرت پرسیدند : « چه انگشتری در اختیار کنم ؟ »
نبی (ص) فرمود : « عقیق قرمز رنگ، پس همانا سنگ عقیق نخستین کوهی میباشد که اقرار کرد به وحدانیت آفریدگار و به پیامبری اینجانب و به وصایت تو یا این که علی و امامت فرزندان پس از تو و به بودن پردیس برای محبان تو و شیعه ها فرزندانت . »

 

چطور اصالت فیروزه را بفهمیم

  خرید انگشتر فیروزه

 

امام درست گو (ع): بد نمی دانم در چنگ كردن حدید را زمانی كه به دیدن كسی رود كه از وی ترسد از اهل شر

 

برای آنكه شر وی ساكن می‌گردد و انگشتر حدید شیاطین را به دور می كند

 

 

 

و بدرستی كه هر كسی كه انگشتر در در مشت كند با حیث كردن به آن معبود زیارت یا این که حج یا این که عمره در طومار کار وی بنویسد

 

كه ثوابش اجر پیامبران و صالحان باشد.

 

امام راستگو (ع) : حق گرانقدر زینت و اظهار نعمت را دوست می‌دارد و ترك رینت و اظهار بد حالی را معاند.

 

و دوست میدارد كه اثر نعمت را در مخلوق خویش بیند به اینكه خویش را خوشبو دارااست و منزل را نیكو كند.

 

امام راستگو (ع) : نماز كسی كه خوشبو باشد بهتر میباشد از هفتاد نماز كه بی بوی خوش باشد.

 

رسول اكرم (ص): بوی خوش را ترك نكنید كه ملائكه بوی خوش را می بویند

 

و در هر روز آدینه ولی ترك مكن و هر چه صرف نمایی در بوی خوش حیف‌و‌میل وجود ندارد.

 

امام درستگو (ع): هر كه در هر روز بوی خوش بر خویش بمالد تا شب عقلش با وی باشد.

 

منقولست كه امام علی (ع) چهار انگشتر در چنگ می كردند.

 

انگشتر یاقوت برای شرافت و زینتش، فیروزه برای نصرت و یاریش، حدید برای قوتش و عقیق برای حرز و دفع معاندان و بلا ها.

 

اجزای رفرکتومتر گوهرشناسی و روش کارکرد آن

 خرید انگشتر فیروزه

 

دستگاههای ضریب باخت سنج یا این که رفرکتومتر گوهرشناسی مبنی بر زوایای رفلکس کلی و زاویه بحرانی پباده سازی و درست شده اند. این دستگاهها طوری درست شده اند که به جای اندازه گیری زاویه بحرانی یا این که زاویه رفلکس کلی، مستقیما مقدار ضریب باخت بر روی مقیاس آنان خوانده می‌شود. رفرکتومترهای گوهرشناسی عموما دارنده ۶ اینچ ارتفاع، 3 اینچ طول و 1.5 اینچ پهنا میباشند. در راءس همگی دستگاهها شیشه ای سربی با ضریب ناکامی بالا جای دارد که به صورت نیم استوانه یا این که منشور با سطح بالایی صیقلی و مسطح تراشیده شده‌است.

 

ضریب ناکامی این نیم استوانه حدود 1.9 است. بر روی رفراکتومتر و در تحت در پوش آن بخش شیشه ای با ارتفاع 2.5 اینچ و پهنای 1.5 اینچ به چشم می‌خورد که محل قرار گیری گوهر میباشد. در هنگام قراردادن گوهر روی شیشه می بایست بسیار توجه نمود تا گوهر سبب خراشیدگی شیشه نشود. در نصیب جلوی رفرکتومتر گوهرشناسی، عدسی چشمی به هم پا غربال پلاریزان که قابل چرخش ۳۶۰ رتبه می‌باشد جای‌دارد. جهت ایجاد نوروفروغ در‌این دستگاه از چراغ هالوژنی عادی یا این که از یک چراغ بخار سدیمی که نوروروشنایی تک رنگ با ارتفاع موج رنگ زرد تولید می‌نماید به کار گیری می‌گردد.

 

با پر‌نور نمودن چراغ دستگاه بعداز بستن درپوش رفرکتومتر گوهر شناسی، نوروفروغ از پشت دستگاه وارد نصیب شیشه ای نیم استوانه گردیده و بر روی گوهر می‌تابد. درصورتی که پرتوهای روشنایی زاویه ای بزرگتر از زاویه بحرانی داشته باشند کاملا به باطن نیم استوانه بازتابیده گردیده و بر روی مقیاسی که روشن میباشد می افتد. این مقياس ضریب شکستهای 1.35 تا 1.80 را نشان می‌دهد و ضریب ناکامی اکثر وقت ها گوهرها نیز درین محدوده قرار میگیرد. تصویر این مقیاس به وسیله ایینه بازتابیده گردیده و بعداز عبور از عدسی به دیده استفاده کننده میرسد. بر پایه ی معیار ضریب باخت گوهر، سایه ای با رنگ سبز بر روی مقیاس مشخص و معلوم خواهد شد. مرز بخشهای پر‌نور از بخشهای رنگی یا این که تیره (کناره سایه) محدوده ضریب باخت گوهر را نشان خواهد بخشید.

 

انگشتر عقیق باباقوری

خرید انگشتر فیروزه

 

همینطور جَزع یمانی مدلی از سنگ یمنی میباشد که دارنده رنگ قهوه ای تیره میباشد که فرآورده سنگ آن مات هست و ممکن میباشد دارنده رگه هایی نیز باشد اما نباید با عقیق سلیمانی (sardonyx) خطا گرفته شود. سنگ‌ عقیق سلیمانی یا این که سنگ باباقوری اکثر اوقات رگه‌ های سیاه و سپید دارا‌هستند. برخی سنگ‌ های باباقوری طبیعی اند البته خیلی از این گونه سنگ را با لکه دار کردن یا این که نقاشی کردن می‌سازند. در پیشین از این گوهر، مهره مدور سیاه و سفیدی می ساختند که به صورت و رنگ دیده گوسفند مرده بود و جهت پیشگیری از دیده آسیب در گردن خردسال ها آویخته و یا این که گاها جهت زیبایی گزینه استعمال قرار می گرفت.

عقیق سلیمانی را با تراش دامله یا این که گنبدی به فروش میرسانند اما تراش فرونقش و پر رنگ‌آذین نیز در آن استعمال می‌ گردد. همینطور به‌این گوهر، خلنگ یا این که قلنج هم گفته‌ میگردد. واژه و کلمه خلنگ در لغت به معنای سیاه‌ و سپید میباشد. در لهجه عربی و همینطور در متن‌ها سابق فارسی به سنگ باباقوری، جَزع نیز گفته‌شده‌است.

 

خاصیت عقیق سلیمانی

سنگ عقیق سلیمانی سنگ ماه میلاد برای متولدین ماه‌ های مهر، آبان و بهمن است. طبق این اعتقادات سنگ باباقوری سازنده شعف و نور است، دلهره و غم ها را معالجه می‌کند و از سستی و تنبلی می کاهد. فعالان حیطهی سنگ‌ و تاثیرات طبیعی آن بر این باورند که‌این گوهر عمق روءیت کرد ما‌را طولانی تر کرده و به ما امکان دسترسی به ذهن ها و حالات داخلی مان را میدهد. ترکیب نیروهای مثبت در نیروهای منفی و تشدید صفات خوب یا این که بد از خاصیت عقیق سلیمانی هست.

 

نحوه ی نگهداری زمرد

     خرید انگشتر فیروزه

 

این سنگ با آن‌ که‌ رنج‌ بالایی‌ دارااست،گوهری ترد و آسیب پذیر‌ میباشد‌ و نگهداری‌ ویژه میخواهد. در مقابل‌ اسیدها مقاوم‌ بوده و در قبال مواد شستشو‌ مثل‌ آب‌ گرم‌ و صابون خانگی ‌ مشکلی‌ ندارد. البته در مقابل‌ حرارت‌ قابلیت و امکان‌ شکاف‌ تناول کردن‌ آن‌ می باشد. بدین ترتیب‌ می بایست هنگام‌ حرارت‌ دادن‌ و یا این که سوار کردن‌ نگین‌ اعتنا‌ بسیار گردد. جواهر فروشان‌ بخش اعظمی‌ از زمرد ها را برای‌ تصحیح‌ رنگ‌ یا این که پـُر کردن‌ شیارها روغنی‌ می‌ نمایند.

این‌ روغن‌ به‌ مرور دوره‌ و یا این که با حرارت‌ کم آب‌ می‌ شود و ممکن‌ میباشد‌ بعضا‌ نقاط‌ آن بر اثر شست ‌و شو موقعیت‌ سفیدی‌ (سفیدک) پیدا نماید که‌ می ‌قدرت‌ آن‌ را مجدد‌ با روغن‌ زیتون‌ (به‌ وسیله‌ یک‌ مداد‌ و پاره ای‌ پنبه‌ آغشته) تصحیح‌ و روشن‌ کرد.

 

 

تشخیص زمرد طبیعی از تصنعی و مصنوعی

این گوهر معمولاً دارنده ناخالصی هست که برای تشخیص دسته طبیعی از تصنعی و مصنوعی بسیار موثر هست. بعضا زمرد های تصنعی و مصنوعی به جهت ماده به فعالیت رفته در آنها هنگام قرار به دست آوردن در معرض امواج با ارتفاع موج بالا درخشش فلورسانت قرمز‌رنگ ماتی از خویش ساطع می نمایند. در صورتیکه گونه طبیعی آن اینچنین نوری رفلکس نمیکنند. خوشبختانه با عبور یا این که منعکس شدن اواج فرا بنفش در کریستال های طبیعی و یا این که تصنعی و مصنوعی قدرتمند خوا هیم بود تفاوت آنها‌را پیداکنیم. همینطور اشکال تصنعی و مصنوعی آن اشعه ماورا بنفش را از خویش رد می‌کنند درنتیجه روشن خیس به لحاظ می‌آیند.

 

 

معادن

 

شایسته ترین زمرد ها کلمبیایی اند و مشهورترین ها نیز به‌این مرزو بوم وابستگی دارا هستند حدود ۱۵۰ معدن ذخیره زمزد در‌این سرزمین شناخته شده‌است. مهم‌ترین معدن کلمبیا، معدن کاسکیوز هست. این سنگ هایی که از کلمبیا استخراج میشوند، مرغوبترین و خوش رنگ و آب ترین گوهرها با شفافیت بالا و رنگ سبز سیر هستند. جور مرغوب، در کشورهای دیگری همچون هندوستان، ماداگاسکار، زامبیا، پاکستان، افغانستان و روسیه نیز استخراج میشود.

 

چه دستبندی مناسب من است ؟ – راهنمای انتخاب دستبند

    خرید انگشتر فیروزه

 

اهنمای گزینش دستبند مطلوب برای آقایان و خانم ها

 

نوع های زیاد و متنوعی از اشکال دستبند ها باکیفیت و محصول های متعدد در دنیای مد موجود است. همینطور شرایط های اکثری موجود است که مستلزم به کارگیری از دستبندی مطلوب میباشد. آیا شما نیز از پاراگراف کسانی می‌باشید که بین تنوع بسیار بالای دستبند ها گم می‌شوید و نمی توانید دستبندی مطلوب استایل خودتان پیدا نمائید؟ درین نوشته‌علمی از گران‌قیمت گلامور عملکرد خواهد شد بابیان نکاتی به شما در تصمیم گیری و گزینش دستبند مطلوب یاری کنیم. پس با ما همدم باشید.

 

از فی مابین تمام زیورآلات و جواهرات (انگشتر ، گردن بند ، گوشواره ، پابند و …) دستبند از گزاره زیورآلاتی میباشد که به کار گیری از آن بسیار شل و حتی می اقتدار خاطرنشان کرد دلنشین میباشد. دستبند ها هم به وسیله آقایان و هم به وسیله خانم ها گزینه به کار گیری قرار میگیرد و مال آنها میتواند متفاوت باشد و بر پایه ی زیبایی و کیفیت و دوام و درخشش از یکدیگر متمایز میباشند.  دستبند ها معمولا از ترکیبی از زنجیر ، چرم ، کریستال ، مروارید و الماس و … تشکیل می‌گردد که جذابیت و درخشش فوق العاده ای را به دست اشخاص می‌بخشد و هر که بر پایه ی ذوق و استایل ظاهری و اندام خویش دستبند آیتم عشق خویش را گزینش می‌کند اما به جهت تنوعی که داراست و مواقعی که اشاره شد گزینش دستبند مطلوب پاره ای سخت به حیث می‌رسد. چه هنگامی بایستی از کدام دستبند به کارگیری کنیم؟ آیا می‌توانیم دستبند هایی از فرآورده های گوناگون را باهم به کار گیری کنیم؟؟ آیا ممکن است از یکسری دستبند به کار گرفت یا این که بهتر میباشد از یک دستبند به کار گیری کنیم؟

 

 

خواص سنگ یاقوت قرمز ( یاقوت سرخ ) Ruby

   خرید انگشتر فیروزه

 

 

تولید تعادل و تهیه چاکرای نخستین یا این که ریشه ای

( یاقوت از روش کلیه چاکراها، انرژی حیات بخشی به باطن تن می فرستد همینطور برای چاکرای چهارم یا این که قلب نیز بسیار مؤثر میباشد )

 

سنگ یاقوت هزاران سال میباشد که وسیع ترین منزلت را در اسطوره ها، افسانه ها و فرهنگ و تمدن عامیانه کشورها داراست و سلاطین سراسر عالم از آن بعنوان طلسم و نظرقربانی به کارگیری می کردند.

 

یاقوت حسی از اقتدار را در فرد بوجود می‌آورد و در صورتی‌که این اقتدار به صحت اداره نشود، ممکن میباشد به خشم یا این که ذهن ها خودخواهانه بیانجامد.

 

کلاً یاقوت به سنگ جذب گنج و تقویت کننده انرژیهای جادوگری مشهور میباشد و کادو گرانقدری برای بودا و کریشنا به شمار می رفته میباشد.

 

هندوها معتقدند درخشش قرمز‌رنگ این سنگ از آتشی درونی نشأت گرفته که هیچ انسانی توانا به خاموش کردن آن وجود ندارد !

 

در افسانه ها آمده با نور و روشنایی حریق این سنگ میتوان وسیع ترین ترسها را از در میان پیروزی.

 

یاقوت سنگی فوق العاده ای برای وارد کردن پر نمک و هیجان به معاش میباشد

 

به تمرکز شما امداد کرده و شفافیت و خرد را به معاش شما میاورد.

 

یاقوت به شما امداد میکند تا به جای از این شاخه به آن شاخه پرش، سودمندترین راهها را در معاش تعیین فرمایید

 

یاقوت سپر قدرتمندی در قبال نیات پلید می سازد؛ درصورتی که در مورد ای حقوقی یا این که فردی دغدغه شدیدی دارید این سنگ به شما امداد میکند تا سود خیر و خوبی بگیرید

 

زیورآلات فیروزه

  خرید انگشتر فیروزه

 

زیورآلات فیروزه کوبی یا این که به عبارتی زیورآلات فیروزه آدرس، قدمتی کمتر از یک قرن داراست و برای ایجاد آن از خرده‌های سنگ فیروزه که ناشی از تراش این سنگ در سوله‌ها، بوجود آمده، استعمال میشود. این خرده‌های فیروزه با غایت نازکی و اعتنا معلم فیروزه کوب، بر روی تحت ساختی از مال فلز چسبانده می گردد. گفتیم که عمر زیورآلات فیروزه کوبی به کمتر از یک قرن می رسد. حالا آنکه عمر زیورآلات فیروزه بیشتراز هزاران سال میباشد. اکتشافات باستان شناسان نشان می دهد که که مصریان چندین سده پیش از ولادت از زیور آلات فیروزه به کار گیری می‌کردند. با این هم اکنون میخواهیم درین مقاله به صورت مختص در رابطه زیورآلاتی که با هنر فیروزه کوبی تشکیل شده‌اند، کلام کنیم.

 

 

 

حدود ۷۰ سال قبلا در شهر مشهد، هنرمندی به اسم یوسف حکیمیان، زیورآلاتی مانند گل سینه، دستبند، گوشواره و … به طرز فیروزه کوبی، تولید که موردپسند قرار گرفتند. بعد این هنر به وسیله هنرمندان دیگر به اصفهان آورده شد و اینک سوله‌های اکثری در شهر اصفهان میباشند که به کردار اثر ها فیروزه کوبی درگیر هستند. اکنون هم غیر از زیورآلات فیروزه کوب، از این هنر برای خوی ظروف فیروزه کوب، به کار گیری میشود. برای تولید زیورآلات فیروزه کوب، نخست مدرس زرگر، بدنه یا این که پایین تولید فلزی را می‌سازد. این بدنه می تواند از فرآورده مس، برنج یا این که نقره باشد.آن‌گاه خرده‌های فیروزه، مشابه به موزاییک‌های در کنار هم روی نصیب متبوع چسبانده میگردند. اعتنا داشته باشید که تعیین قطعه‌های مطلوب که به شکلی خیر و خوبی در کنار یکدیگر قرار بگیرند، فقط بدست معلم فیروزه کوب ممکن میباشد و برای این عمل می بایست تجربه کافی داشته باشید، پس از اینکه فیروزه‌ها در کنار یکدیگر قرار گرفتند، با به کارگیری از سمباده، تراش خورده تا یک‌دست و هم‌سطح شوند. در نهایی مرحله هم با به کار گیری از پلی استر، درخشندگی بیشتری به شی داده میگردد.

 

عقیق در کلام ائمه

 خرید انگشتر فیروزه

 

انگشتر عقیق برای گران قدر، شادابی و متانت روح بسیار موثر میباشد

 

از دیرباز، قبایل و ملل سابق عالم، عقیق را سنگ مقدسی می‌می داند اند و آن را از خویش به دور نمی‌کرده اند، عقیق سنگی میباشد که آن را حرز و حمایت کننده آدم در مقابل بلایا و رویدادها به ویژه در پیکار‌ها می‌شمارند. انگشتر عقیق برای ارتقاء درآمد و رونق کسب و فعالیت و سهل وآسان شدن عمل‌ها بسیار موءثر میباشد.

 

* انگشتر عقیق برای دوری از خون‌ریزی‌های شدید، به ویژه برای زنان، بسیار اثرگذار میباشد.

 

* انگشتر عقیق برای تقویت نقاط متفاوت تن و برقراری تعادل و هماهنگی در آنان بسیار موثر میباشد.

 

* به کار گیری از انگشتر عقیق اثری فراوان دارااست و علاوه بر زدودن انرژی‌های منفی از گوشه و کنار، سبب ساز تطهیر هاله‌ای از انرژی‌های منفی میشود.

 

* انگشتر عقیق برای بزرگ، شادابی و وقار روح و همینطور بر طرف شدن حزن و غصه و اندوه‌های روحی بسیار موءثر میباشد.

 

دعا روی انگشتر؛ از ثواب تا زیبایی

 خرید انگشتر عقیق

 

در روایتی ذکر شده میباشد فردی از حاکمی ستمگر به امام راست گو(ع) گلایه می نماید و امام می‌فرماید: انگشتری که نگین آن از حدید صینی میباشد بساز و روی آن در سه سطر بنویس«اعوذ بجلال الله»، «اعوذ بکلمات الله» و «اعوذ برسول الله» و در تحت نگین در دو سطر نوشته شود: «آمنت بالله و کتبه» و «انی واثق بالله ورسله» و بر به دور نگین نوشته شود: «اشهدان لابه لا اله مخلصا».آن گاه امام فرمودند این انگشتر را در هر چیز که بر تو اختلال و دشوار می‌گردد در چنگ کن و هرگاه از معاند ترسیدی نیز آن را به دست کن. همینطور هرگاه همپا زنی شود که زایمانش طاقت فرسا گردیده، حال و روز حملش آسوده خواهد شد. براین اساس حکاکی دعاهای گوناگون روی نگین انگشتر فقط جنبه زینتی ندارد و در اسلام نیز به آن پیشنهاد و پیشنهاد شده‌است.

حرزهایی که معمولا روی انگشترها حکاکی میگردند و دربین مردم مرسوم اند، مشتمل بر اسم ائمه (س) بویژه اسم حضرت علی (ع)، اسماء متبرکه یا این که نام جلاله و بعضا از اذکاری میباشند که گواهی روایی دارا‌هستند و برخی هم از نشانه‌ها قرآن می‌باشند از گزاره آیت الکرسی.فی مابین اذکار «حسبی الله» حرز انگشتر شش بدن از ائمه بوده و دربین مردم جا افتاده میباشد.

 عقیق؛پسند مذهبی ها

«مذهبی ترها عقیق را طولانی تر می پسندند مخصوصا عقیق یمنی که در روایات سفارشات متعددی راجع به آن شده‌است. بعداز عقیق در کشورهای اسلامی، سنگ فیروزه به ویژه فیروزه نیشابوری طرف داران بیشتری داراست. اما زمرد کلمبیا و گونه های دُر نجف هم جزو حق تقدم های بعدی مشتریان می باشند. اما جذابیت رنگ ها هم در گزینش خریداران بی تاثیر وجود ندارد؛ بعداز رنگ سرخ، سبز طرفداران بیشتری دارااست، هر چه سبز تیره ای که‌این ایام در بازار مشهود است، رنگ سبز هندی میباشد خیر سبز یمنی. سبز یمنی رنگ خاصی داراست و با قرار دادن آن جلوی فروغ آفتاب قابل تشخیص خواهد عطر

 
صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد