x تبلیغات
مرجع مقالات رسمی صنعت جواهر سازی

روش استخراج فیروزه در معادن نیشابور باید تغییر کند

 خرید انگشتر فیروزه

 

نیشابور - نماینده شهرستان نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی اعلام‌کرد: شیوه استخراج فیروزه از معادن نیشابور بسیار سابق میباشد و می بایست از رشته آوری های نو برای این مهم مصرف شود.

 

به نقل از خبرنگار مهر ، حمید گرمابی ظهر پنج‌شنبه در اختتامیه همایش ملی فیروزه ،صنعت و فرهنگ وتمدن در نیشابور گفت : ساخت و اشتغال دو معظل اساسی در مرزوبوم هست و ما ۹۵۰ هزار شغل نیاز داریم که می بایست ۷۰۰ هزار میلیارد تومان برای تحقق آن هزینه شود .

 

او خاطر نشان نمود: صنعت فیروزه جزو اشتغال استوار به حساب آورده می شود ولی بایستی اعتنا داشت استخراج سنگ فیروزه با سپرده گذاری فردی هزینه متعددی لازم داراست و مدیر آن بسیار مشقت بار میباشد .

 

عضو کمیسیون صنعت های و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام‌کرد : پیش گویی می‌گردد در سال ۱۴۰۰ چالش هایی از پاراگراف اشتغال در مرز و بوم خوا هیم داشت که می بایست با رئیس و طرح ریزی درست از آن ها دوری کنیم.

 

گرمابی تاکید کرد : خوشه صنعتی فیروزه در شهرستان فیروزه می بایست تاسیس شود تا به صنعت فیروزه یاری دهد .

 

او اذعان کرد : برای بهره‌برداری علمی از معادن فیروزه و صنعت های زیر دستی می بایست رابطه کالج و صنعت برقرار گردیده و حرفه صنعت فیروزه در دانش گاه ها بیشتر شود.

 

نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی اظهار‌کرد: فعلا استخراج فیروزه به طرز های بسیار سابق انجام می‌گردد که شیوه های تازه به فعالیت گرفته شوند.

 

گرمابی اظهار کرد:تجهیزات و امکانات برای برگزاری چنین همایش هایی کفایت نمیکند و بایستی تجهیزات بیشتری به موضوعات مهمی مانند صنعت فیروزه وابستگی گیرد.

 

مشخصات فیروزه مرغوب

 خرید انگشتر فیروزه

 

“اصل بودن فیروزه” با “مرغوبیت فیروزه” دو مبحث به طور کامل جدا میباشند و چه بسا فیروزه های اکثری وجود دارا هستند که کیفیت و مرغوبیت بالایی ندارند. در موقعیت کلی در حالتی که به‌دنبال خصوصیت های فیروزه مرغوب باشید قادر است بیان کرد که فیروزه مرغوب ‌دارنده رنگ آبی‌رنگ سیر، جلای چینی و مشقت بالا هست. ارتقاء رنگ سبز٬ پریدگی رنگ و وجود ناخالصی عواملی میباشند که منجر کاهش کیفیت فیروزه می گردند. می اقتدار از خصوصیت های فیروزه که تیتر شد کلاً و چشمی تحت عنوان میزان سنجش کیفیت فیروزه بهره برد.

 

خاصیت درمانی فیروزه

نیروهای مغناطیسی جان دار در فیروزه علاوه بر وقار دادن، منجر بیدار شدن نیروهای درونی اشخاص نیز می‌شود. این نیروها با دارا بودن توان های بیدار کننده، یه خرده از نیروهای درونی شخص را تقویت مینمایند. فیروزه سنگی کار کشته و حمایت کننده به شمار می رود. همینطور در حین سفر از فرد حمایت مینماید. به این ترتیب به همدم داشتن زیورآلات فیروزه در هجرت بسیار پیشنهاد شده‌است.

 

سنگ فیروزه به عارضه ها عملکردهای خطا کبد و غدد یاری می‌نماید . چشمها را نیرو می‌بخشد و بر علیه بیماری های دیده و تصحیح گردش خون اثرگذار میباشد . درد گلو، التهابات ریوی و بیماری های دستگاه تنفسی را معالجه مینماید . در براب افسردگی ها اثر گذار میباشد و قلب را تقویت میکند .

 

این سنگ فرد را در قبال خوابهای آشفته و کابوسها حمایت می نماید . نیرو و ارتعاشات منفی ، مضر و آشفته را از ما بدور مینماید و حتی می‌تواند جذب کننده نیروهای مثبت باشد

 

اضافه بخوانید

زیورآلات نقره برای آقایان

چگونگی به وجودآمدن فیروزه

فیروزه اضافه تایم ها در رسوبات مس در دور و بر‌های بایر و نسبتا خشک یافت شده‌است. فیروزه در مکان‌هایی بوجود میاید که ترازو مس جانور در حوزه‌ بالا باشد. فیروزه بر اثر تاثیر محلول‌های سطحی مس‌دار بر روی سنگ‌های بی نیاز از Al2O3 و بی نیاز از فسفر و گهگاه نیز بر اثر تاثیر محلول‌های سطحی مس‌دار٬ بر روی فسیل‌های استخوانی جانوران به وجود میاید.

 

​ سنگ‌های تزئینی از منظر روایات

 خرید انگشتر فیروزه

 

ن پژوهشگر به فیروزه هم اشاره می کند که از لحاظ مزاجی سرد و کم آب میباشد‏ و فقط جور نیشابوری آن پیشنهاد می شود. فیروزه‏ در اثر مجاورت و تماس با چربی، بوی تند و تیز حتی بوی مشک و حرارت خزینه تباه می گردد. فیروزه را در تقویت بصیرت و قلب و دستگاه گوارش و روان موءثر می داند‌ و در داروهای دیده به عمل برده‌اند و همدم داشتن فیروزه را موجب فال نیک و پیروزی در عمل و آویختن آن را به گردن مقوی قلب و بازدارنده واهمه می داند‌اند.

 

​ سنگ‌های دکوری از منظر احادیث

 

این پژوهشگر به جنبه سوم سنگ‌درمانی که مشاجره آثاری می‌باشد که از سنگ‌ها در احادیث ذکر شده‌اند اشاره می کند و می گوید: مطالب جالبی از منشأ تولید سنگ‌های زینتی متفاوت در احادیث و پیشنهاد به تولید و استعمال انگشتر با نگین‌هایی از عقیق، یاقوت، فیروزه، زمرد و حدید چینی در وضعیت گوناگون نقل شده میباشد.

 

برای مثال رسول اکرم‌(ص) به امام علی(ع) فرمود: انگشتر را در اختیار راست کن تا از مقربان الهی همچون جبرئیل و میکائیل باشی. امام علی‌(ع) پرسید: چه انگشتری را در چنگ کنم؟ نبی فرمود: عقیق قرمز‌رنگ.

 

حدیثی از امام راست گو(ع) هست که میفرمایند: نگاه کردن به عقیق، یاقوت و فیروزه منجر نشاط و شادابی روح می گردد و دیده و قلب را قادر میکند. ولی در ظاهر نگین عقیق برای به کارگیری مداوم و روزمره آیتم سفارش می باشد و دیگر نگین‌ها در موقعیت خاصی آیتم به کارگیری بوده‌اند. نکته دیگری که در احادیث روی آن دست نهاده‌اند این‌که رکاب انگشتر می بایست از نقره باشد، خیر از آهن. این پژوهشگر و کارشناس طب سنتی یاد‌آوری مینماید: گرچه به کار گیری از سنگ‌ها در منابع متعدد پزشکی و روایی گزینه سفارش بوده، البته مواقعی که در سال‌های اخیر در رابطه سنگ‌ها اظهار می‌گردد معمولا جنبه تبلیغاتی داشته و مبنا علمی و استناد مشخصی ندارد.

 

این مورد از آن رو اهمیت داراست که مداومت بر به کار گیری از سنگ‌ها فارغ از اطلاع از خواص حقیقی و واقعی آنان قادر است آثاری نامحسوس و گاه غیر مطلوب در بعدها جسمی و​ روحی - کم عقل به​همپا داشته باشد.سنگ های زینتی

 

فیروزه چیست؟

 خرید انگشتر فیروزه

 

کلمه فیروزه را برگرفته از "پیروزه" در معنای موفقیت و برد می دانند که ابعاد, اعراب آن را فیروزه خوانده و به تدریج واژه و کلمه فیروزه جایگزین آن شد. در معماری اهل ایران, سنگ فیروزه را به جهت رنگ آسمانی اش, برای تزیین گنبد بناها به کارگیری میکرده اند.

 

فیروزه نیشابور بدلیل باکیفیت آن, در گونه های عجمی و شجری ممتاز, از معروفیت خاصی برخوردار‌است, که فیروزه عجمی را میتوان مرغوبترین اشکال فیروزه دانست. دسته بافت این سنگ ایجاب می کند که, تراشهای هندسی معمولا بر روی آن اجرا نمی شود و در اکثر مواقع, فیروزه را با فرمهای بی آلایش چهارگوش و دایره ای و... برش و صیقل می‌دهند و در جواهرات استعمال می نمایند.

 

مورخ گواه بر آن هست که, فیروزه از کهن ترین اشکال سنگ بوده و افسانه هایی بسیار در رابطه این سنگ, نسل به نسل و لهجه به گویش گشته و هنوز تنی چند از آن به جای ما‌نده میباشد.

 

باستان شناسان پیشینه به کار گیری از این سنگ را به ۶ هزار سال گذشته نسبت می‌دهند و اسنادی بر اساس کشف فیروزه در معابد مصری وجود دارد. همینطور در کنار جسدی کشف گردیده در دیرین دژ نیشابور, با پیشینه ای بیش تر از ۵ هزار سال, قطعاتی فیروزه یافت شده‌است.

 

از افسانه های کهن در رابطه فیروزه میتوان به باوری دربین پارسیان باستان اشاره کرد, که رفلکس ماه روی سنگ فیروزه برای آن‌ها میمون بوده و اعتقاد داشتند که آن‌ها‌را در مقابل دیده ابلیس حفظ می نماید و جنبه شفابخشی داراست. مارکوپولو جهانگرد ونیزی نیز در یادداشت های خویش درباره‌ی فیروزه نیشابور مطالبی را نوشته می‌باشد.

 

سنگ فیروزه تحت عنوان ماده معدنی فسفات دار, بسیار حساس و آسیب پذیر می‌باشد. این سنگ نسبت به رایحه و دیگر اثاثیه آرایشی و بهداشتی, شکننده می‌باشد. بهتر می‌باشد قبلی از استعمال از زیورآلات فیروزه خویش, کرم یا این که اسپری موی و ... را به کار گیری نمایید و آن گاه زیورآلات خویش را بیاویزید, چراکه روغنهای چرب و اثاثیه آرایشی قادر است رنگ فیروزه را از فی مابین چیره شود و یا این که حتی سنگ را حاد نماید. سفارش می کنیم بعداز هر توشه استعمال از زیورآلات خویش, سنگ فیروزه را با پارچه ای قابل انعطاف منزه کرده و در باکس مخصوصی قرار دهید تا از خش و زخم در امان بماند. از کارداران دیگری که ممکن می‌باشد تاثیر منفی بر روی فیروزه بگذارد, تابش بدون واسطه آفتاب میباشد که باید جهت مراقبت از آن و دوری از جراحت دیدن فیروزه, آنرا از روشنایی بی واسطه خورشید به دور نمائید.

 

 خرید انگشتر فیروزه

 

رایج‌ترین گونه های فیروزه که نسبتاً در اضافه متن ها زمان اسلامی (تا انتها زمان قاجار) از آن ها ذکر شده شده‌است، به ترتیب اهمیت و کیفیت تقسیم‌بندی گردیده‌اند. جدولی از رایج‌ترین اشکال فیروزه و خصوصیت‌های آن‌ها جدول اسامی بعضی از اشکال فیروزه به فعالیت رفته در کتاب با خبر الشمس، در زمانه تازه نیز رایج می‌باشد، در شرایطی که در نوشته‌ی علمی فیروزه و فیروزه تراشی در خراسان، آمده می‌باشد: گونه های فیروزه عبارتند از: عجمی، عجمی نیم‌رنگ، عربی، توفال، توفال نیم‌رنگ، توفال سپید، چغاله، شجری، چال یا این که قابل انعطاف، شکوفه، درشت... این اسامی هنوز دربین سوداگران فیروزه و فیروزه تراش‌ها و جواهر فروش‌ها معمول می‌باشد.

 

در متن‌ها عصرٔ اسلامی همینطور به تفاوت‌ها و برتری فیروزه نیشابور اشاره شده‌است: در هر معدنی که فیروزه باشد، معادن آن را اسم گذارده‌اند که حکاکان و جوهریان هر فیروزه که ببینند در هم اکنون بدانند که از کدام معدن هست و به واسطه معرفت، شایسته ترین و بدترین را مشخص و معلوم نمایند و هر چه از فیروزه‌های نیشابوری به نهایت صلابت بود، هیچ گاه رنگ آن تباه نشودو فیروزهٔ غیر نیشابوری را چندان اعتباری وجود ندارد به واسطهٔ آنکه اقسام دیگر، رخوالترکیب‌اند و لطافت و صفای زیاده ندارند و رنگ ایشان مانند حُسن مُزَلَّفان، سریع الزوال می باشد و فیروزهٔ نیشابور صلب البنیه، لطیف صافیست که رنگ وی تغییر تحول نپذیرد.

 

آنچه از معدن کرمان و شیراز به هم می رسد مایل به سفیدی می‌باشد که شبانکی و شیربوم می‌نامند و فیروزهٔ کرمان به سبب ساز رخاوت و تخلخل به زودی با وصال چربی، عرق و... فاسد و بدرنگ میگردد و نزدیک سیاوک (قصبه ای نزدیک کرمان) محلی می‌باشد که فیروزه نتیجه ها میشود اما فیروزهٔ آن معدن به باعث نرمی و زردفامی ارزش ندارد. در نزهت القلوب نیز آمده هست: فیروزه، معدنش بسیار میباشد و بهترینش معادن نیشابور بود به نیکویی جوهر و یه خرده زحمت... معدن به ولایت کرمان فیروزهٔ تازه نارسیده میدهد و به این سبب ساز زیادتی ارزش ندارد.

 

در جواهرنامه دراین مورد مندرج می‌باشد: معدن نیشابور که از قدیم الایام فیروزهٔ قیمتی که بانکٔ پاد شاه را سزاوار باشد از آن معدن نتایج می‌گردد... در اطراف کرمان، قصبه ای میباشد ساناوک اسم و نزدیک آن محلی می باشد که فیروزه نتیجه ها می گردد و ولی فیروزهٔ آن معدن از سبب ساز نرمی ارزش ندارد و معدن که درین پنجاه سال پیدا گردیده کوهیست نزدیک زنجان که فیروزهٔ تازه از آن معدن نتیجه ها میشود البته سنگ آن از نهایت نرمی، زود قابل انعطاف می شود، دگر آنکه زیرا نتایج معدن بسیار هست قیمتی ندارد. کلاً، در مقایسهٔ فیروزهٔ معادن متفاوت، فیروزهٔ نیشابور را شایسته ترین گونه فیروزه می داند‌اند.

 

 

سنگ فیروزه درمانی برای همه بیماریها

خرید انگشتر فیروزه

 

فیروزه برای تمامی بیماریها که بر اثر کمبود مواد غذایی و تغذیه بد تولید می‌شوند مانند آناروکسی (2) بکار می رود . معمولا ً هنگام پاره گی رباطها و تاندونها ، جریان خونی را در بافتهای عضلانی زیاد خیس می‌کند . همینطور بخاطر درخشش آن شور آور می باشد و اثری با فایده بر روی کمبود اکسیژن ، مسمومیت های خونی واسترس دارااست .

 

سنگ فیروزه امداد موثری به معالجه نواحی از تن که ذیل هجوم ویروسها و باکتری ها می‌باشند یا این که نواحی کثیف نیز میکند. بیان شده هست که فیروزه از سعی و شفا بخشی بیکران خویش دانایی ندارد . همینطور حائز اهمیت متعددی هست که بدانید در کاربرد این سنگ در‌صورتی‌که رنگ خویش را از دست بدهد یا این که اینکه خرد شود ، این به آن معنا می‌باشد که تمام نیرویش را برای شما از دست داده میباشد سازه بر این می بایست فورا آن را در خاک قرار بصورت کم آب قرار دهید تا آنجا استراحت نماید .

 

 

 

فیروزه سنگی قدرتمند و پشتیبان به شمار می رود . به ویژه فرض شده‌است که اسب و سوار فعالیت را در سقوط نا گهانی در امان نگه می‌دارد . همینطور در حین هجرت از فرد همایت می نماید . همینطور تلسم اعضاء کارمندان هواپیمایی می‌باشد . این سنگ سبب ساز شور و خوشحالی اشخاص ناراحت و افسرده می‌شود و به آن‌ها نیروی لازم برای به انجام رساندن شغل های طاقت فرسا را با گنجایش و چابکی منتقل مینماید . این سنگ منجر خودباوری میشود و جرأت لازم برای بیان استدلالهایمان را به صورت مختصر و با اطمینان خیال و خاطر در کنفرانسها در ما تولید می‌نماید . فرد را در قبال خوابهای آشفته و کابوسها حمایت می‌نماید . نیرو و ارتعاشات منفی ، مضر و آشفته را از ما به دور مینماید و حتی میتواند جذب کننده ( نیروهای مثبت .م. ) باشد

 

سنگ فیروزه چیست؟

خرید انگشتر فیروزه

 

سنگ فیروزه چه می‌باشد؟

بوسیله مدیریت وب سایت سنگ ها, فیروزه, کتابخانه استاندارد, انگشتر, پالادیوم, رکاب, طلا جواهرات, عقیق, فلز, فیروزه, نقره, نقره سازان, نیکل فارغ از نگرش

سنگ فیروزه از دید کانی شناسی،فسفات آلومینیم هست.یک سنگ آهکی با مقاومتی حدود ۶-۵ ،سنگ نسبتاً سستی می باشد. این سنگ با اسید (هیدروژن کلراید)عکس العمل می‌دهد و حل می گردد.فیروزه طیف رنگی از آبی رنگ پر‌نور تا سبز را مشتمل بر می شودو در مملکت هایی مثل ایالات متحده،مکزیک و مصر هم یافت می گردد.

 

 

شایسته ترین گونه سنگ فیروزه،از معادن نیشابور جمهوری اسلامی ایران استخراج می‌گردد که به علت رنگ آبی‌رنگ خاصی که داراست نسبت به فیروزه های بقیه نقاط دنیا متمایز می‌باشد.فیروزه نیشابور جمهوری اسلامی ایران به جز رنگ که یک امتیاز می باشد از استحکام بیشتری هم شامل است.مخصوصاً فیروزه هایی که پشت آنان به رنگ مشکی می باشد که سبب ساز قدمت طولانی ویژه ای می‌گردد.

 

حفظ سنگ فیروزه

سنگ فیروزره هر چه قدر هم که خوش رنگ و لاکچری باشد گشوده هم می بایست ذیل وضعیت خاصی مراقبت شود.هرچه فیروزه گران خیس و گرانبها خیس،حفظ از آن توجه بیشتری می طلبد تا در گیر جراحت نشود. در حین به کارگیری بایستی مراقب بود تا این سنگ خوشگل در معرض مواد اسیدی و قلیایی غلیظ قرار نگیرد.

 

فیروزه به دلیل سست بودن دارنده نقص‌ و فُرَج های متعددی هست.موادی که دارنده غلظت و پایداری میباشند و زمانه متعددی لازم دارا‌هستند تا شسته شوند مثل:سفیدکننده،بو،ادکلن،کرم های آرایشی،روغن و… که روی سنگ باقی می مانندازحفره های ملکولی وارد فیروزه گردیده و به آن زخم می‌زنند.عمده ترین زخم،تغییر و تحول رنگ فیروزه از آبی رنگ پر‌نور به سبز بد رنگ می‌باشد.که در‌این‌صورت دیگر فیروزه به صورت نخستین خویش گشوده نمی‌گردد.

 

بعضی وقت ها فیروزه را درون آب قرار می‌دهند تا رنگ زیباتری پیداکندکه درست هست و سبب ساز پر‌نور شدن رنگ فیروزه می‌گردد.البته حدود بیست ساعت که در معرض هوا قرار گیرد رطوبت خویش را از دست میدهد و کم آب میگردد و به رنگ نخستین گشوده میگردد.در بعضا از مواقع هم مشاهده می شود فیروزه های گران‌قیمت را که درون آب قرار داده اند.آن‌گاه ازخشک شدن یک خط زرد در به دور و کناره آن تولید گردیده که هیچ زمان تمیز نمی‌شود و بی تردید به قیمت فیروزه لطمه میزند.

 
 
صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد